hranirea albinelor, sfaturi utile incepatori

Hranirea Albinelor, Sfaturi Utile

Un share te rog...Share on Facebook5Share on Google+2Tweet about this on TwitterPin on Pinterest1Share on LinkedIn1

In decursul perioadei apicole, intalnim situatii cand in stupina se ajunge la hranirea artificiala a familiilor de albine. Motivele pot fi diverse:

  • Ajutorarea familiilor fara rezerve de hrana
  • Hraniri stimulente de primavara sau sfarsit de vara
  • Ajutarea roiurilor
  • Perioade lipsite de cules
  • Stimularea familiei de albine..etc

Toate informatiile prezentate in acest articol, au aparut in literatura de specialitate sub semnatura unor reputati apicultori romani.

Descarca acum GRATUIT ghidul!

Probabil ca stii deja, ca albinele folosesc trei elemente esentiale in hrana lor: Apa, Mierea, Pastura.

Mierea este elementelul energic, iar pastura cel proiteic. Inca de la inceput atrag atentia ca hranirea naturala a albinelor reprezinta calea cea mai corecta de urmat. Insa dupa cum am mai spus nu putine sunt situatiile cand aceasta trebuie inlocuita.

Hranirea artificiala a familiei de albine se face in urmatorul mod: miere, pastura, zahar, polen, inlocuitori de polen cum ar fi drojdia de bere furajera care se gasesc in toate magazinele apicole, toate in stare sau in diferite combinatii.

Siropul de Zahar

hranirea albinelor, sfaturi incepatori

Este un inlocuitor al mierii. Perioada de folosire este cuprinsa intre 1-10 martie, si la inceputul toamnei pe 15 septembrie. Siropul de zahar se prepara in urmatoarele concentratii: 1/1, 3/2, 2/1. La 1/1, adica 1 litru de apa si 1 kg de zahar rezulta 1.6 litri de sirop de zahar. La 3/2, adica 3 kg de zahar si 2 litri de apa, rezulta 3,8 litri sirop de zahar. Iar la 2/1, adica 2kg de zahar si 1 litru de apa, rezulta 2.2 litri de sirop de zahar.

Poate te intrebi ce reteta sa folosesti si in ce perioada?

Costica Antonescu recomanda: “cat priveste concentratia siropului, subliniez faptul ca sunt mai avantajoase atat pentru albine cat si pentru crescator, concentratiile 2/1 sau 3/2. Acest lucru se impune prin aceea ca la concentratiile mai reduse albinele consuma mai mult zahar pentru prelucrarea siropului “mierea” (20% zahar in cazul concentratiei 1/1 si numai 10% in cazul concentratiei 2/1). In schimb la completarea rezerverlor de hrana in decursul primaverii sau in cazul hranirilor medicamentoase se foloseste siropul in concentratie de 1/1.”

Modul de preparare: Siropul de zahar se poate prepara la rece sau la cald. Cand pregatesti siropul la rece, punem in vas apa necesara dupa care turnam zaharul in reprize, amestecand continutul pana la dizvolvarea totala. Insistam asupra  faptului ca zaharul trebuie dizolvat total, in caz contrar o sa apara cristalizarea “mierii”.

Prepararea siropului la cald se face incalzind apa necesara pana la fierbere, dupa care se ia vasul de pe foc si se inglobeaza in reprize prin amestecarea zaharului. Aceasta metoda este mai practica si mai mult mai rapida. O indicatie care trebuie sa o respecti, nu fierbe siropul pentru ca ai toate sansele sa se cristalizeze.

Modul de folosire: Completarea rezerverlor pentru iernat: aceasta lucrare incepe pe 1-5 august si are ca termen de finalizare data de maxim 20-25 august (cu cat mai repede cu atat mai bine). Se folosesc doze de 2-2,5 litri de sirop 2/1 sau 3/1 sau doze mai mari decat albinele reusesc sa preia cantitatea. Completarea cu sirop se face dupa ce s-a reorganizat cuibul urmarind in special capacitatea mierii depozitate.

Hranirea de salvare, stimularea in primavara: cu sirop 1/1, simulatan cu reducerea cuibului si impachetarea de primavara. Hranirea si stimularea roiorilor: in doze zilnice de 200 g,  sirop/zi pana la aparitia unui cules natural.

ATENTIE!! Cea mai avantajoasa concentratie este 2/1 sau 3/2. Siropul nu se fierbe sub nici o forma. Adaugati 2 grame de sare de lamaie la un litri de sirop pentru o buna invertire a zaharului. Aceast sirop se administreaza dupa nevoie, insa trebuie stiut ca in ce priveste calitatea este sub miere.

Recomandarea mea personala este sa folosesti numai miere, fiindca este naturala si nu uzeaza albina, in comparatie cu siropul de zahar care uzeaza de trei ori mai mult.

Serbetul de zahar

hranirea albinelor, sfaturi utile

Unul dintre produsele cele mai folosite pentru hranirea albinelor pe timp de iarna si primavara este apifonda sau serbetul de zahar. Este foarte usor de administrat, si usor de pregatit daca doresti sa il prepari singur in casa.

Modul de preparare este destul de simplist: se amesteca intr-un vas de inox 1 kg de zahar si 0,2 litri apa, se amestecat cele doua produse pana cand zaharul este bine omogenizat cu apa. In vasul cu amestecul rezultant se aseza pe aragaz si se fierbe la foc moale. Nu trebuie sa grabesti fierberea, spuma care rezulta la inceput, trebuie sa o indepartezi. Operatiunea cea mai importanta este indepartarea cristalelor de zahar (cu o carpa uda si stoarsa) ce se depun pe peretii vasului. Durata fierberii compozitiei este de 15-30 de minute.

Dupa aceasta perioada poti controla concentratia siropului. Poti sa ei cu o lingura sirop si sa pui intr-un pahar cu apa rece. Vei sti ca amestecul ajunge la concentratia optima, cand acesta ramane inchegat pe lingurita. In acest moment ei vasul de pe foc si il pui in apa sa se raceasca treptat.

Cu ajutorul unei linguri de lemn, se amesteca continu. Odata cu trecerea timpului se constata ca solutia devine opaca, apoi se albeste. Te opresti din amestecat cand serbetul are consistenta si granulatia dorita. Daca ai gresit compozitia si nu ti-a iesit, mai adaugi apa si o ei de la capat.

De retinut: Sa nu prepari contitati mai mari de 5 kg, pentru ca sunt greu de mestecat, pentru aceasta cantitate vasul trebuie sa fie de 10 litri. Daca serbetul iti iese prea tare, incorporezi putina apa si framati. In cazu de esec, nu este recomandat sa retopesti serbetul mai mult de 3 ori.

Administrarea si depozitarea serbetului:

hranirea albinelor

Serbetul pe care il obti prin aceste doua metode se poate folosi ca atare, sau putem incorpora prin framantare energica diferite ingrediente cum ar fi: polen, acizi pentru corectarea ph-ului, medicamente, etc. Folosirea serbetului se poate folosi in tot timpului anului, in toate cazurile, exceptie facand hranirea de completare.

Daca ai facut o cantitate mai mare de serbet o poti depozita in locuri cu temperatura de 8-12 grade Celsius, impachetat in pungi sau in recipiente etase.

Concluzie

Hranirea albinelor dupa cum ai observat nu este foarte complicata daca stapanesti elementele de baza observat mai sus. Trebuie sti faptul ca indiferent de senzonul apicol albinele au nevoie de hrana de buna calitate, pastura si polen.

Un share te rog...Share on Facebook5Share on Google+2Tweet about this on TwitterPin on Pinterest1Share on LinkedIn1

4 thoughts on “Hranirea Albinelor, Sfaturi Utile

  1. Sant incepator,am 4 familii de albine,3 apiss melifera carpatina si 1 bukfast.Dupa paste am verificat toate familiile si in 3 am gasit botci de roire.Le-am dat pe jumatate,am lasat cate 2 botci in stupii fara matca,iar ieri la unul dintre ei am gasit 2 matci.Ce trebuie sa fac in continuare?
    Multumesc pentru amabilitate.

  2. Sunt sigur ca cele 3 familii in care ati gasit botci, aveti matca carpatina, care este predispusa sa roiasca mult mai repede decat buckfast.

    Ai facut foarte bine ca i-ai despartit in doua. Iar la stupul in care ai gasit doua matci, nu te panica, ai doua variante.
    1. Lasi ambele matci, ele se vor “lupta” pana cand una din ele va castiga, deobicei invinge matca cea mai puternica, iar tu ai nevoie de o matca buna.
    2. Sa mai faci un mic roi, si sa ii pui a doua matca.
    Alegerea iti apartine!

    Mult succes!

Leave a Comment

5 Secrete pentru apicultorii incepatori, care doresc sa porneasca!
x