6 Sfaturi Utile Pentru A Creste Productia de Miere

Inca din cele mai vechi timpuri apicultorii au observat diverse insusiri pentru a produce mai multa miere. Si au cautat sa inmulteasca familiile de albine care produceau cea mai multa miere din toata stupina.

In desfasurarea oricarei activitatii de ameliorare a familiilor de albine este necesar sa se tina seama de particularitatile biologice ale acestora, particularitati care le deosebesc profund de celalte specii de animale crescute si exploatate de om, cel mai adesea mamifere si pasari.

Descărcă acum GRATUIT, GHID PDF INSTANT!

 1. Metoda obisnuita de dezvoltare

6 metode pentru o productie mai mare de miere

Dezvoltarea familiilor de albine se realizeaza in plan orizontal (de la o margine a stupului la alta), prin adaugarea de faguri, pe masura cresterii puterii familiilor de albine si intensificarea culesului. Primvara, cu ocazia reviziei, cuibul familiilor se organizeaza astfel: spre fiecare perete lateral al stupului se lasa cate un fagure cu miere si un fagure cu pastura, iar la mijloc se aseaza fagurii cu puiet. Pe masura e numarul de albine din familii sporeste si timpul se incalzeste, cuiburile se largesc prin introducerea de faguri claidti intre fagurele marginas si cel cu puiet. Largirea cuiburilor se continua in functie de ritmul dezvoltarii familiilor, introducandu-se fagurii pentru cresterea de puiet in mijlocul cuibului “spargerea cuibului”, in denumirea populara intre apicultori.

Intensificarea vitezei de ouat a matci se face prin hraniri stimulative cu furaje energo-plastice sau prin deplasarea stupilor intr-o zona de cules natural. Inainte de inceperea culesului principal, cuiburile familiilor puternice de albine se completeaza cu faguri goi si rame cu faguri artificiali, iar in cuibul familiilor mai putin dezvoltate, in functie de puterea acestora, se introduc fagurii necesari pentru cresterea puietului si depozitarea nectarului.

Dupa pregatirea cuibului la familiile puternice de albine pentru a usura circulatia albinelor in perioada culesurilor mari, se deschide si al doilea urdinis cu care este prevazut stupul orizontal, in acest caz cuibul se limiteaza cu o diafragma prevazuta cu gratie separatoare.

Pe masura ce fagurii din stup se umplu cu miere, se trec spre partea laterala a stupului (opusa cuibului), iar in locul lor se introduc faguri goi si artificiali.

La familiia de albine foarte puternice, in cazul culesurilor de mare intensitate, pentru a mari spatiul necesar prelucrarii nectarului si depozitarii mierii se vor folosi magazii speciale confectionate pentru dimenisunile stupului orizonat echipate cu fagurii

Pentru a mentine familiile de albine in stare activa, si pentru a preveni roitul se ridica faguri cu puiet capacit gata de eclozionare si albine tinere  si se folosesc pentru intarirea stupilor care sunt mai slabi sau la formarea de familii noi.

Cand culesurile de vara s-au terminat, se opresc in stup rezervele de hrana necesare pentru iarna. In stup ar trebui sa ramana 10 kg de miere la 1 kg de albina care ierneaza, surplusul de miere se extrage iar cuiburile stupilor se reduc la numarul de faguri ocupati compact cu albine.

In ultima parte a sezonului activ, fagurii neacoperiti de albine se scot din stupi, iar cuibul familiilor de albine se impacheaza cu materiale izolantatoare. Pentru evacuarea porilor de apa din stup, pe timpul iernii, podisorul si lasa departat la 2-3 mm, pentru a exista ventilatie, astfel incat sa previ umezeala si mucegaiul care se poate acumula.

2. Metoda LAYENS

lectii apicultura online

metoda lui layens

Elaborata de mai multa vreme si larg folosita in practica aceasta metoda se bazeaza pe reducerea la maximum a volumului de lucrari din cursul sezonului. Pe scurt, metoda cuprinde urmatoarele operatii principale:

La inceputul primaverii, cuibul familiei de alibine se organizeaza in dreptul unuia dintre urdinisurile stupului in urmatoarea ordine: la peretele stupului se aseaza  doi faguri, din care unul cu miere si pastura, apoi faguri care contin puiet de toate varstele, 2-3 faguri claditi goi, fagurii cu miere iar spatiul ramas liber in stup se completeaza cu faguri goi. Familia de albine avand cuibul organizat in acest fel nu se mai controleaza pana la incheierea culesului, cand se scot fagurii cu miere, iar cuibul se organieaza la unul dintre urdinisuri, cand il vom micsora pana la nivelul numarului de faguri ocupati de albine.

Pentru inmultirea familiilor de albine, la care se aplica metoda Layens, acestea se divizeaza in doua printr-o diafragma etansa, iar diviziunea ramasa orfana isi va creste maci din botci de salvare, bineinteles avandu-se grija ca in cuibul respectiv sa existe celule cu oua proaspat depuse.

Aplicarea acestei metode care confera libertate de manifestare a homostaziei familiei de albine ce se poate autoguverna, creeaza posibilitatea sporirii efectivului stupinelor in conditiile maririi numarului de familii deservite de un singur apicultor ceea ce inseamna de fapt o crestere a productivitatii muncii si implicit o reducere a costurilor pe unitatea de produs.

Metoda se aplica cu precadere cu cules de lunga durata si de intensitate redusa. Tinand seama de faptul ca 20 de faguri sunt insuficienti pentru dezvoltarea normala a familiei, prelucrarea nectarului si depozitarea a 30-40 de kg de miere.

3. Metoda “CAT IN CUIB”

apicultura in romania

Metoda se numeste astfel pentru ca prin organizarea familiei in vederea culesurilor, compartimentul destinal depozitarii nectarului corespunde cuibului din care matca a fost scoasa si transferata in partea opusa a stupului.

In familiile de albine la care se aplica acesta metoda, intretinerea se practica dupa tehnica obisnuita. Cu doua saptamani inaintea inceperii culesului, se identifica matca care impreuna cu 4-6 faguri (din care doi faguri cu oua si puiet necapacit) se transfera in partea opusa a stupului izolandu-se de restul familiei printr-o diafragma etansa prevazuta pe toata suprafata cu gratie separatoare. Fagurii cu puiet de dupa diafragma se prganizeaza in asa fel incat puietul tanar sa fie dispus langa gratia depsartitoare, dupa care urmeaaza puietul varstnic si fagurii foi pentru depozitarea nectarului.

Prin restrangerea temporara a spatiului de ouat al matcii in timpul culesului, majoritatea albinelor tinere alfate in stup se transforma in albine culegatoare care vor asigura valorificarea superioada a resurselor de nectar. Concomitent, activitatea matcii in stup garanteaza mentinerea puterii familiei pentru o valorificare corespunzatoare a culesurilor urmatoare.

Nectarul recoltat este depozitat in fagurii goi din compartimentul de stransura din care a eclozionat puietul. Dupa incetarea culesului se ridica diafragma prevazuta cu gratie separatoare, iar matca impreuna cu fagurii cu puiet se aseaza intre fagurii din care s-a extras mierea, in compartimentul de stransura. Pregatirea familiilor pentru iarna se face dupa tehnica obisnuita a fiecarui stupar.

4. Metoda familiilor unite intretinute in stupi separati

apicultura

Aceasta metoda se aplica numai in cazul familiilor de albine care in preajma culesului intens de la salcam si in cazuri mai rare, de la tei sau fantea nu au ajuns la o dezvoltare corespunzatoare si nu sunt suficienti de puternici pentru productie.

In cazul familiilor la care urmeaza a se folosi aceasta metoda se iau din vreme masurile urmatoare, urmand ca acestea sa fie grupate cate doua. la o distanta de cel mult 1 m unul de altul. Intrucat familiile sunt slabe, lucrarile de ingrijire trebuie astfel efectuare incat sa existe conditii necesare pentru dezvoltarea acestora cat mai din timp, chiar de la sfarsitul lunii februarie odata cu declansarea ouatului matcii in ghemul de iernare.

Odata cu inceperea culesului, cand zborul albinelor este foarte intens, una din familii se schimba pe un loc nou din vatra stupinei cat mai indepartat de locul anterior ocupat. Familia ramasa pe vechiul loc, se deplaseaza cu 50 de cm catre locul pe care l-a avut anterior familia mutara. Datorita acestei operatii, albinele culegatoare din familia care a fost mutata, la inapoierea din zborul de cules, negasind stupul din care au plecat, populeaza familia slaba asezata in apropiere. Pentru asigurarea spatiului necesar depozitarii necaturului, cuibul familiei care a primit culegatoarele se completeaza cu faguri.

Primind de la familia deplasata toate albinele culegatoare, familia ramas pe loc devine puternica si valorifica culesul in conditii corespunzatoare.

Cuibul familiei ce a fost deplasat, ramas fara albine culegatoare, se restrange la numarul fagurilor ocupati de albine. In timpul culesului aceasta familie isi reface culegatoarele din puietul capacit ramas si, datorita conditiilor favorabile, incepe sa se dezvolte din nou.

Dupa incetarea culesului, pentru a preveni intrarea familiei puternice in frigurile roitului, periodic se ridica fagurii de puiet capacit gata de ecluzionare si se introduc in familia de la care s-au luat culegatoarele. In scurt timp, puterea celor doua familii se echilibreaza, astfel incat ambele devin suficient de puternice ca sa valorifice culesurile urmatoare ca unitati puternice si productive, de sine statatoare.

Metoda nu se recomanda a fi aplicata pentru valorificarea culesurilor tarzii din lunile iulie si august, deoarece dupa incetarea acestora, echilibrarea si intarirea familiilor pentru iarna se realizeaza cu eforturi deosebite de resuita nu este intodeauna garantata.

5. Intretinerea in stupi orizontali a doua familii de albine

Acest al doilea sistem de intretinere cuprinde doua metode principale si anume: metoda unirii familiilor intretinute in acelasi stup si metoda unirii familiilor intretinute in acelasi stup, avand cuiburile despartite.

De la inceput se cuvine subliniata ideea ca in conditiile din tara noastra, intretinerea a doua familii in acelasi stup se practica numai in cazul familiilor slabe care au posibilitatea sa dezvolte pana la parametri corespunzatori unei bune valorificari a culesurilor timpurii.

De asemenea este foarte important de retinut ca intretinerea in acelasi stup a doua familii de albine in zonele cu mai multe culesuri nu este economica si rentabila.

6. Metoda unirii familiilor de albine intretinute in acelasi stup

apicultura

Aceasta metoda este folosita in zonele caracterizate printr-un singur cules principal de la salcam in zonele de stepa. Principalele lucrari se efectueaza si decurg astfel: intr-un stup orizontal despartit printr-o diafragma etansa si mobila ierneaza doua familii. Fiecare are urdinisul in peretele din fata al stupului, ramele fiind asezate in pat rece.

Din primavara si pana la culesul principal, familiile de albine se intretin individual. Cu 3 zile inaintea inceperii culesului, matca varstnica se suprima, iar matca tanara impreuna cu 5 faguri cu puiet necapacit si rezerve de hrana se izoleaza cu ajutorul unei diafragme mobile la peretele lateral al stupului prevazut cu urdinis.

Cele doua familii unificate, avand un numar mare de albine culegatoare dar fara matca, formeaza o familie puternica ce participa la valorificarea culesului. In timpul culesului, familia fara matca se introduc una sau doua botci provenind dintr-o familie cu insusiri productive valoroase.

Concluzie

Ar mai fii multe de spus la acest capitol insa ma opresc aici si voi continua intr-o alta ocazie cu mai multe detalii practice si tehnici pentru o productie cat mai mare de miere. Dupa cum ai observat cele 6 metode sunt destul de simple de aplicat. Eu sunt sigur ca te-ai regasit in cel putin o metoda, pentru ca orice stupar trebuie sa aibe cateva tehnici pentru a dezvolta stupii la maxim astfel incat sa aibe o productie de miere cat mai mare.

>
%d bloggers like this: