fbpx
acid formic impotriva varroa

7 Metode pentru tratamentul cu Acid Formic

Un share te rog...Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
0

Controlul paraziților este un factor important in managementul stupului. Un astfel de parazit al albinelor de miere este acarianul Varroa, care poate determina slabirea si aparitia unor deformari la albine. Apicultorii aplica diverse tratamente pentru a mentine acarienii varroa sub control.

Acidul formic este un astfel de tratament utilizat si poate fi aplicat sub diferite forme, pe care le voi enumara mai jos in acest articol.

Descărcă acum GRATUIT, GHID PDF INSTANT!

Inainte de asta, voiam sa iti precizez principalul avantaj al acestui acid, pe care nu il vei gasi la nici o alta substanta din cele folosite pana acuma pentru exterminarea acarianului varroa, si anume, faptul ca actioneaza asupra puietului capacit. Iar dezavantajul este ca fiind un acid corodeaza componentele metalice ale stupului.

In cele ce urmeaza voi trece la descrierea si enumerarea celor 7 metode pe care le poti folosi cu acid formic.

1.# Modelul Vapoziator tip rozeta 

acidul formic impotriva varroa

Acest vaporizator iti permite reglarea evaporarii in functie de puterea familiei de albine. La familiile puternice le poti lasa complet deschise, iar la familiile mai mici la jumatate.  Insa va trebui sa ai grija la cantitatea de acid formic pe care o pui pe familie, in functie de puterea coloniei si locul unde vei aseza vaporizatorul in stup. Foarte important sa citesti cu atentie modul de utilizare de mai jos.

Caracteristici generale 

Capacitatea la tava de poliuretan: 120 ml.

Inaltime: 27 mm

Diametru: 120 mm.

Cum diluezi acidul oxalic de la 85% la 60%:

m1*c1=m2*c2 (m1=masa substantei la conctratia c1, m2=masa substantei la concetratia c2)

Densitatea acidului formic pur este 1.22 g/ml, densitatea acidului formic 85%=1.87 g/ml

1g apa=1ml apa

Asa dar, intr-un recipient de sticla torni 495 ml apa peste care se toarna 1000 ml acid formic de 85% pentru a obtine 1495 ml de acod formic la 60%.

Foarte mare atentie! Acidul se toarna intodeauna peste apa si nu invers. In caz contrar sticla se poate incalzi si chiar sparge.

Mod de utilizare 

Dojaul acidului diluat la 60% il vei face in functie de puterea familiei de albine. Acidul fiind mai greu decat aerul, va ramane jos. Daca vei pune vaporizatorul sus, va trebui sa adaugi mai mult decat daca il pui jos.

  •  Daca asezi vaporizatorul sus, vei adauga 2.7 ml acid formic de concentratie 60% pentru fiecare rama Dadant cu albine.
  • Daca asezi vaporizatorul jos, ve pune 4 ml acid formic de concentratie 60% pentru fiecare ramana Dadant cu albine.

Prin urmare, ambele tipuri de tratamente le poti face daca in natura temperatura este intre 12-25 grade Celsius. Daca temperatura este mai mare de 25 grade Celsius in timpul zilei, tratamentul se efectueaa seara. Insa daca temperatura este mai mica de 12 grade Celsius, tratamentul nu are nici un efect deoarece albinele sunt stranse in ghem si nu au contact cu substanta de acod formic.

Daca doresti sa ajungi la o eficienta maxima folosind acest tratament, este nevoie de 3-4 tratamente intr-un interval de 4-7 zile.

Pentru folosirea acestuia acid ai nevoie de un echipament de protectie cum ar fi:

  • manusi rezistete la acid;
  • masca pentru acizi;
  • ochelari de protectie;
  • cizme de cauciuc si sort;

Daca acidul va intra in contact cu pielea sau ochii, va trebui sa te speli cu apa si sapun, iar daca apare arsura aplici comprese sterila si va trebui sa consulti un medic.

2.# Vaporizator tip apidea 

Acest vaporizator este compus dintr-o tava, deasupra are un material absorbat de tip laveta si un capac cu deschidere gradata. Pe instructiuni vei observa cati cm este necesar sa o deschizi in functie de tipul de stup, puterea acestuia, temperatura si locul unde vei aseza vaporizatorul.

vaporizator apidea impotriva varroa

3.# Vaporizator Profesional 290ml Nassenheider

Este un vaporizator produs in Germania, care asigura dozarea unei cantiatii potrivitre, intre 10ml si 20 ml, de acid formic in stup pe zi, fara ca tu sa intervi.

La acest vaporizator vei folosi aceiasi contratie de acid formic de 60% , pentru temperaturi curpinse intre 10 si 30 grade Celsius. La acest dispozitiv vei putea folosi si acid formic de 85%, insa doar cand temperatura din exterior atinge 10-15 grade Celsius.

Acest mode reprezinta un avantaj destul de mare, pentru ca poti umple recipientul mare de 290 ml de acasa si il poti trasporta fara nici o problema la stupina, urmand sa fie montat pe vaporizator cand ajungi la stupina.

vaporizator profesional pentru acid formic

4.# Vaporizator Profesional 180 ml Nassenheider

Acest model este similar cu cel de sus, singura diferenta fiind cantitatea mai mica de acid formic de 180 de ml. Asigura o dozare optima intre 10-20 ml in stup fara ca stuparul sa intervina.

Si la acest model vei folosi acid formic de concentratie de 60%, pentru temperaturi curpinse intre 10 si 30 de grade Celsius. La acest dispozitiv vei putea folosi si acid formic de 85%, insa doar cand temperatura din exterior atinge 10-15 grade Celsius.

vaporizator profesional pentru acid oxalic

5.# Vaporizator pentru acid formic din plastic 

Acest model de vaporizator este similar cu modelul 2, are orifici din plastic prin care se produce vaporizarea treptata, in schimba va trebui sa citi instructiunile pentru a vedea exact cum se regleaza in functie de puterea coloniei de albine, temperatura si locul unde il amplasati, deasupra ramelor sau dedesubt.

Dojaul acidului diluat la 60% il vei face in functie de puterea familiei de albine. Acidul fiind mai greu decat aerul, va ramane jos. Daca vei pune vaporizatorul sus, va trebui sa adaugi mai mult decat daca il pui jos.

  •  Daca asezi vaporizatorul sus, vei adauga 2.7 ml acid formic de concentratie 60% pentru fiecare rama Dadant cu albine.
  • Daca asezi vaporizatorul jos, ve pune 4 ml acid formic de concentratie 60% pentru fiecare ramana Dadant cu albine.

vaporizator din plastic pentru acid formic

6.# Vaporizator pentru acid formic Tip Slovenia BS-05

Este un dispozitiv nou, creat de sloveni pentru vaporizarea acidului formic impotriva varroa.

In urma testari in laborator si de teren au evidentiat faptul ca acest dispozitiv BS-05, indeplineste toate cerintele esentiale pentru implementare cu succes a combaterii acariaului varroa folosind acid formic. Pe langa caracteristicile sale foarte bune, noul dispozitiv necesita un volum de munca foarte mic in timpul aplicari tratamentului.

Intre 15 si 35 grade Celsius, cantitatea de acid formic evaporata pe zi creste de la 133 la 19 g fara nici un fel de reglare manuala a dispozitivului.

vaporizator acid formic

schita dispozitivului de vaporizat BS-05

7.# Modelul de laveta imbibat cu acid formic – Furmitom

Este un produs comercial gata pregatit pentru folosire si contine  10 cartoane impregante cu acid formic.

Compozitie: 1 carton contine 60 ml de acid formic de 25%, deci este intr-o forma mai slaba.

Utilizare si dozare: folosesti 1 placa de carton impregnata cu acid formic, deasupra ramelor de puiet, il lasi 48 de ore. La stupul cu 12 rame se foloseste placa intreaga, iar la coloniile mai mici se poate taia in fasi de dimensiuni mai mici.

Acest tratament trebuie reptat la 2-4 zile in functie de infestarea cu varroa.

Dupa ce scoti cartonasele, stupul trebuie aerisit foarte bine.

acid formic pentru varroa

In concluzie, este important sa folosesti acidul formic pentru eficacitatea lui de a omora acarianul varroa, insa trebuie sa fii foarte precaut sa folosesti un echipament adecvant cat si cantitatea indicata pentru puterea fiecarui stup in parte, altfel riscurile sunt evidente.

Cu drag,

Iosif!

Ps: astept sa imi lasi un comentariu mai jos cu parerea ta.

Daca ai folosit acid formic, folosind un vaporizator de mai sus, sau alte variante, si ce rezultate ai avut.

Un share te rog...Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
0

    • Este precizat si in articol, daca doresti sa ajungi la o eficienta maxima folosind acest tratament, este nevoie de 3-4 tratamente intr-un interval de 4-7 zile, sa acoperi ciclul complet de puiet.

  • >