4 Sfaturi pentru alegerea unui tratament Varroa

4 Sfaturi pentru alegerea unui tratament Varroa

Cauti cel mai bun tratament pentru acarianul varroa? Care sa functioneze perfect fara sa afecteze albinele?

Ei bine, toti cautam acelasi lucru, si pana acuma nimeni nu a gasit tratamentul perfect care sa raspunda tuturor cerintelor, insa eu personal nu ma las atat de usor si caut in continuare, combinatia cat mai eficienta pentru a combate cat mai eficient acarianul varroa, si sa fie intr-o forma cat mai naturala fara sa aduc in stop toxicitate.

Descarca acum GRATUIT ghidul!

Daca esti apicultor, probabil ai auzit ca o colonie de albine are de fapt mai multe tipuri de acarieni (iar acarieni aduc undeva la 200 de virusi albinelor, insa numai cativa afecteaza albinele), insa numai o parte din ai afecteaza albinele.

Gasirea pragului de tratament

Cand nivelul infestarii cu acarieni este in intervalul 2% pana la 5%, apicultorul trebuie sa ia anumite decizii. Orice colonie de albine cu o infestare cu acarieni de 5% sau mai mult trebuie tratat imediat.

De ce exista o infestare atat de mare? Din cauza locatiei unde ai amplasata stupina, stilurile de apicultura joaca un rol important in numarul acarienilor care sunt prea multi. Din punctul meu de vedere, daca am o infestatie de 2%, as interveni imediat sa corectez infestatia.

Cele mai multe dintre tratamentele Varroa sunt efectuate in timpul verii. Alegerea celui mai bun tratament pentru acarianul varroa, care va fi cel mai eficient in vremea calda, este o provocare pentru multi dintre noi.

Am discutat in articolul anterior despre testul cu zahar pudra, si modalitatea in care poti afla ce infestatie ai in stupina. Sa spunem ca utilizezi aceasta metoda, iar in esantionul tau gasesti 6 acarieni, imparti ( la cate albine ai aproximativ in colonia de albine, in acest caz 3 pentru 300). Egal =2 acarieni pentru fiecare 100 de albine, deci ai o infestare de 2%.

Sfatul# 1  Metode mecanice care se ocupa cu acarienii Varroa la albine

Apicultorii folosesc metode mecanice (nechimice) pentru controlul acarienilor. Unele dintre acestea pot ajuta, dar nu sunt suficiente atunci cand sunt folosite singure.

Folosind panouri ecranate de fund (in loc de solide), provoaca acarienii sa cada la pamant si sa moara. Aceasta tehnica poate functiona, insa numarul de acarieni omorati este foarte mica.

Cercetarea cotinua sa testeze si sa dezvolte o albina de miere ca sa fie mai rezistenta la acarieni. Selectarea crescatoriilor din colonii care arata un anumit control al acarienilor ar putea fi raspunsul. Acest proces necesita mult timp. Insa albinele noastre oare vor rezista pana cand noi vom reusi sa facem o astfel de selectie riguroasa?

Pana in prezent, nimeni nu a crescut o albina rezistenta la varroa, desi am auzit  mai nou ca exista anumite matci foarte bine selectionate, de-a lungul anilor cu o rezistenta extrem de buna la varroa, insa nu pot confirma acest lucru pana cand voi intra in posesia unei sa o testez in propria stupina.

Sfatul# 2 Indepartarea reproduceri de trantori

trantorii care acumuleaza varroa

Unii apicultori sfatuiesc eliminarea reproducerii de trantori (gazda favorita a acarienilor). Desi nu sunt fan al acestei abordari, pentru ca albinele produc trantori pentru un anumit motiv. Insa daca vrei sa rezolvi aceasta “problema”, trebuie sa inlocuiesti in fiecare an matcile si automat vei avea cat mai putine celule de trantor sai chiar niciuna, daca schimbi constant ramele.

Altii apicultori folosesc un cadru special pentru a incuraja producerea de trantori. Dupa rama este ouata cu celule de trantori, dupa o anumita perioada este congelat sau distrus pentru a elimina acarienii din interior (aceasta metoda se mai numeste si metoda biologica a distruge acarienii varroa, insa trebuie testat si vazut exact cat de eficienta este).

Sfatul# 3 Utilizarea produselor chimice aprobate – tratamente practice pentru Varroa

Cercetarea ne-a oferit mai multe optiuni de tratamente chimice pentru acarianul Varroa. Daca alegi sa utilizei aceste substante chimice sintetice, este important sa le nu folosesti tot timpul acelasi tratament, trebuie neeaprat sa le schimbi in fiecare an, pentru o eficienta cat mai buna.

Tratamente chimice aprobate:

  1. Apistan (fluvalinate) este o substanta veche folosita pentru controlul acarienilor pentru albine de ai de zile. Este o banda impreganata care ucide prin contact. S-a raportat o rezistenta larg raspandita.
  2. Apivar (amitraz) este un acaricid sintetic care ucide prin contact. Fasiile impregnate sunt situate in apropierea cuibului de albine.
  3. Varachet Forte (amitraz-fluvalinate)este o combinatie intre cele doua substante mai exact, contine 200g/l amitraz, fluvalinate 240g/l, are o actiune asupra acarianului prin contact si inhalare, care blocheaza functiile enzimatice si nervoase. Se aplica prin fumigatii prin urdinis la fiecare familie de albine, folosind o banda de carton pe care se pune 2-3 picaturi de solutie, in functie de puterea familiei. 
  4. Taktic (amitraz) contine 12,5mg/ml, se foloseste cel mai adesea cu fogger  sau furetto prin fumigatii.

Sfatul# 4 Utlizarea uleiurilor esentiale pentru tratamentul Varroa Mite

uleiuri esentiale in tratarea acarianului varroa

Uleiurile esentiale sunt folosite pentru a promova sanatatea buna a coloniilor de albine. O alta utilizare a uleiurilor esentiale este combaterea acarienilor varroa. Avantajul este ca iti poti pregati acasa propria reteta.

Cea mai obisnuita meotda de aplicare este amestecarea retetei de ulei esential in sirop de zahar. Iar albinele vor trece prin gusa acest sirop, iar uleiurile esentiale isi vor face efectul dorit.

Insa trebuie sa ai grija cand folosesti uleiuri esentiale in siropul de albine, pentru ca nu orice combinatie de uleiuri este buna. Uleiurile esentiale sunt extrem de puternice, de aproximativ 7 ori decat planta in sine. De asemenea utilizarea uleiurilor esentiale pentru albine poate avea efecte foarte pozitive dar si negative, este recomandat sa mergeti dupa reteta care o voi atasa mai jos, si nu dupa ureche.

Studile au demonstrat ca, atunci cand un acarian varroa intra in contact direct cu uleiul esential de wintergreen sau uleiul esential de tea tree, acarienii mor de obicei in cateva minute. Studile arata ca reproducerea acarianului poate fi inhibata atunci cand albinele sunt hranite cu un sirop care contine uleiuri esentiale. Uleiurile sunt transmise de la albine la altele prin larve prin trophallaxis (prin transferul direct al alimentelor sau al fluidelor de la o albina la alta), si astfel and femelele de varroa se hranesc din larve, ele sunt otravite.

Retete pentru utilizarea uleiurilor esentiale pentru succesul imptriva varroa si dezvoltarea stupului

#Reteta  

  • Ulei esential de tea tree;
  • Ulei esential de lemongrass;
  • Ulei esential de wintergreen;
  • O cana cu apa;
  • Glicerina vegetala, puritate 100%;

Se pune o lingura de glicerina vegetala, dupa care se adauga cate 5 picaturi din uleirule esentiale de mai sus, se amesteca bine cu glicerina (este modalitatea in care putem amesteca uleiurile esentiale), dupa il adaugam in 2 litri de sirop. La fiecare litru de sirop pentru albine vom folosi 1 lingurita din aceasta compozitie.

De asemena gasim si in comert tratamente care sunt bazate pe uleiuri esentiale, si anume:

  1. Api Life Var este bazat pe timol, ulei de eucalipt, mentol si camfor, este un tratament foarte bun impotriva acarianului varroa. Se prezinta sub forma de tablete care sunt impregnate, si prin evaporarea lenta actioneaza asupra acarianului varroa pana cand il ucide.
  2. Api Herb este un supliment nutritiv care se bazeaza pe uleiuri esenetiale bazate pe grupul de vitaminte din grupa B, are si efect impotriva nosemozei.

In concluzie, Varroa Destructor este cea mai mare amenintare la adresa vietii albinelor, si trebuie sa actionam folosind o schema cat mai buna de tratament pentru a tine sub control acarianul varroa, pentru a nu afecta albinele si dezvoltarea lor.

PS: iti sugerez sa citesti si celalte 3 articole despre varroa, daca nu le-ai citit inca, pentru ca te vor ajuta sa intelegi mai bine cum actioneaza acest acarian, cum poti testa infestatia, cum se inmulteste si o multime de informatii utile.

>
​Invata cele mai bune sfaturi si lectii de apicultura chiar acuma!
x