Acarapis Woodi, Parazitul Din Traheea Albinelor

În octombrie 1984, acarapis woodi a fost descris pentru prima dată de Rennie în 1921, acarianul nu a fost găsit în Statele Unite până în anul 1984. Rennie a descris acarianul de albine pe insulă Wight și la asociat cu boala „Isle of Wight„.

La o infestare masivă, traheea își schimbă culoarea, din alb în sidefiu devenind astfel galben, castanii și apoi negre. Familiile de albine cu un grad ridicat de infestare sunt slabe și produc puțin puiet.

Descarca acum GRATUIT ghidul!

Tot ce trebuie sa faci este sa introduci mai jos numele si adresa ta de email sa iti trimit ghidul care a schimat viata multor pasionati de apicultura.

acarioza afecteaza albinele din romania

Întregul ciclu de viață al acarianului are loc în interiorul traheelor la albine (tubul respirator), cu excepția perioadelor scurte de migrație. În 24 de oare după ce albinele muncitoare ies din celulă, acarienii femele migrează între albinele adulte în trahee și rămân acolo pe întreagă durată a vieții, până când mamă lor gazdă moare.

Acarienii invadatori sunt atrași de curentul de aer exprimat venind de la primul spiracle toracic. Odată ajunși în albinele gazdă, fiecare acarian de sex feminin are 5 până la 7 ouă pe o perioadă de 3 până la 4 zile și continuă să ocupe întreagă viață. Oualele sunt expediate în 3 până la 4 zile și progresează printr-o etapă larvară, apoi o etapă nimfa înainte de a ajunge la formă adultă.

Acarianul masculin are nevoie de 11 până la 12 zile pentru a se dezvolta pe deplin, în timp ce femela ia 14-15 zile. Împerecherea apare apoi în tuburile de respirație ale albinei.

Femelele sunt capabilă să depună un ou pe zi, fiecare dintre ele reprezentând aproximativ două treimi din greutatea feminină. Există de obicei 2 până la 4 ori mai multe femele prezente în traheea albinelor decât masculi.

Odată ce acarianul pătrunde în tubul respirator, femelă părăsește traheea și se deplasează la suprafața exterioară a albinelor pentru a localiza o nouă albine pentru a începe un nou ciclu de reproducere.

Numai acarienii femele se dispersează de gazdă pentru a se atașa de alte albine, cu aproximativ 85% din trasferuri au loc noaptea, parazitul fiind mult mai activ în această perioadă.

tratamente pentru acarioza

Coloniile de albine sunt mai susceptibile la acarienii traheali în clima mai rece și toamnă, iar și primăvară timpurie. Acest lucru se datorează tendinței coloniilor de albine de a se strânge împreună într-un climat mai rece, permițând trasferarea mai ușoară a acarienilor traheici printre populația de albine adulte.

Interesant este că nu există foarte multe simptome aparente că albinele sunt infestate de acest parazit, decât în momentul când se agravează situația iar albinele nu se mai pot dezvolta normal, nu mai pot să zboare, puietul scade, la fel și producția de miere.

Singura modalitate de a verifică dacă acest parazit este prezent în familiile noastre, trebuie să disecam albinele moarte și să examinăm traheea care va fi de culoare maronie în loc de alb cum ar fi normal.

Acaparis woodi ucide prin înfundarea tuburilor de respirație ale albinelor, iar traheea normală elastică devine fragilă și rigidă, iar mușchii de zbor se atrofiază.

În România momentan nu sau semnalat infestări grave cu Acaparis Woodi, ne spune domna dr.biolog Gabriela Chiveanu, coordonator al Laboratorului Național pentru Bolile Albinelor și alte insecte. Dacă suspectezi că acest virus ți-a infestat o colonie de albine, trebuie să mergi cu minim 10 grame de albine vii, și moarte, la un labrator pentru o examinare îndeaproape la microscop.

Cum putem preveni infestarea acestui acarian

acaparis woodis in traheea albinelor

De obicei manifestarea acestui parazint este destul de clară, dacă analizezi albinele vei vedea că sunt incapabile de zbor, au arpile în formă literei „K”, înaintează prin salturi, corpul albine tremură, toate albinele care sunt infestate pe vreme nefavorabilă se adună în grupuri, și își pierd capacitatea de zbor, și ele mor în afară stupului.

Se poate preveni folosind acidul formic prin fumigații, care de asemenea va ajută și la reducerea infestărilor de varroa, fiind un alt parazit important de care ne lovim în România. O altă soluție doar pentru acest cacarian, este să pui 50 de grame de mentol pe fundul stupului și să îl lași să se evapore timp de 20-25 de zile, după care ei mentolul care și-a făcut efectul să omoare acest parazit.

Ar trebui să reți faptul că acest acarian nu apare decât în coloniile de albine foarte slabe, care au fost neglijate, neijenizate si care nu au primit toata atentia care era necesare. Deci nu neglija niciodata familiile de albine pentru ca te va costa destul de mult mai tarziu.

​Invata cele mai bune sfaturi si lectii de apicultura chiar acuma!