Cum sa împachetezi stupii pentru ierna

Un share te rog...Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
0

Suntem in luna septembrie, iar temperatura începe sa scadă treptat. In același timp activitatea albinelor se reduce in aceasta perioada tot mai mult, in functie de zona in care te afli.

Matca si-a redus ponta, iar in anumite zone chiar s-a oprit de tot.

Descărcă acum GRATUIT, GHID PDF INSTANT!

Astfel, ca este necesar sa împachetăm puțin cate puțin familiile de albine, si sa restrangem cuibul, pentru a mentine microclimatul la o temperatura cat mai optima pentru albine.

Împachetarea corecta a stupilor

impachetarea pentru iernat a stupilor

Vom incepe impachetarea de jos in sus.

La Urdinișul, se atașează gratiile împotriva șoarecilor, si in același timp aceasta gratie va proteja interiorul stupului de aerul rece din exterior, si mai ales de vant.

Fundul anti-varroa, trebuie sa fie acoperit folosind subarul din dotare, astfel incat aerul rece si vantul sa nu patrunda direct in stup. Mai multi ani la rand am iernat familiile de albine, la „fundul gol” si au iesit foarte bine in primavara, insa daca esti intr-o zona cu temperaturi foarte scazute, si vanturi puternice, este necesar sa acoperi folosind subarul sau chiar poliestiren extrudat, iar in coltul stupului sa decupezi putin, astfel incat sa se poata face ventilatia stupului corect.

Cuibul albinelor, este important sa punem diafragma de poliestiren stanga dreapta astfel incat, albinele sa mentina cu usurinta microclimatul fara sa consume miere in exces.

Pe langa asta, in cuib vei lasa doar ramele cu albine care sunt foarte bine acoperite de albine, restul ramelor le scoti, si le pui la rezerva pentru dezvoltarea din primavara.

De asemenea poti sa „umpli” si spatiul gol care ramane in stup cu, ziare, poliesitren sau alte materiale. Astfel incat sa devine o izolatie pentru albine, si nu un spatiu pe care sa il încălzească.

Deasupra ramelor pui folia anti-condens sau podisor, insa nu celofan sau plexiglas, pentru ca va produce condens, foarte mare in stup pe timp de iarna, (din cauza diferentei de temperatur) condensul care va ramane deasupra ramelor, se va transforma ulterior in mucegai. Iar albinele se vor imbolnavi.

Tot secretul împachetării este sa găsești o metoda foarte buna de a menține stupul uscat pe timpul iernii. 

pregatairea pentru iernare

Deasupra foliei anti condens, adaugi o perniță care sa le mențină căldura, iar daca iarna este geroasa, poti adauga doua sau chiar trei pernite.

Scopul acestor masuri este ca la intrarea in iarna colonia de albine sa aiba cel putin 1,5 – 2 kg de albine, si 18-20 kg de miere de buna calitate in faguri, precum si pastura necesara dezvoltării corpului gras, pe baza caruia albina este pregatita sa reziste mai multe luni ,si sa reia in primavara ciclul coloniei de dezvoltare.

In perioada de iernare trebuie sa le asiguri liniste in stupina, prevenind zgomotul produs de pasari, animale, trepidatiile datorita mijloacelor de transport care circula in apropiere.

De asemenea in zilele călduroase albinele vor ieși la zborul de curățire.

Ar trebui sa ajutam albinele sa execute zboruri de curățire ori de cate ori temperatura aerului se ridica peste 12 Celsius, deoarece aceste zboruri sunt foarte importante pentru eliminarea conținutului fecalelor din rect pentru prevenirea îmbolnăvirii care se manifesta cu diaree, si pentru a stimula dezvoltarea coloniei de albine in ultima perioada de iernare.

In cazul in care familia de albine nu are suficienta hrana, trebuie sa intervi cu turte  energetice deasupra ramelor unde se afla ghemul.

Doar spre sfârșitul lunii februarie după ce au făcut un zbor de curatire si cand exista posibilitatea ca acest zbor sa se repete peste 2-3 saptamani, se pot administra turte energetice, care va stimula dezvoltarea familiei de albine.

Se pot administra turte proteice chiar daca familiile de albine, nu au iesit la zborul de curatire. Cu mentiunea ca turtele pe care le folosesti sa nu aibe reziduri, care vor ramane in gusa albinei mult timp, atunci da este o problema.

Insa exista turte care au reziduri aproape de zero, si pe care le poti folosi in orice perioada din an, fara sa stai cu frica ca vor intra in diaree si nosemoza.

Insa daca esti la inceput de drum, evita turtele inainte de zborul de curatire.

In concluzie

In finalul acestui articol, iti reamintesc faptul ca este important sa ti cont de toate sfaturile pe care ti le-am dat, te vor scuti de multe batai de cap, iar in primavara vei avea o dezvoltare cat se poate de buna.

Mult succes,

Pascu Iosif!

Un share te rog...Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
0

>