Microclimatul In Stupul De Albine

Microclimatul In Stupul De Albine

Conditiile ambientale de mediu fluctueaza larg datorita zile / noptii si schimbarii anotimpurilor.

Cu toate acestea,multe insecte sociale sunt capabile sa regleze conditiile de mediu cum ar fi temperatura, umiditatea si nivelurile de dioxid de carbon din cuiburile albinelor.

Descarca acum GRATUIT ghidul!

Albinele isi mentin temperatura in cuib in jurul valorii de 34-36 grade Celsius, care este optima pentru o dezvoltare normala. Temperatura stabila este mentinuta de albinele lucratoare prin diferite mecanisme de control. Albinele lucratoare cresc temperatura cloniei prin izometrie, contractia muschilor toracici pentru producerea caldurii.

Albinele lucratoare maresc eficienta transferului de caldura prin apasarea toracelor incalzite asupra capacelor si peretilor celulelor cu puiet capacit.

microclimatul stupului de albine

Incalzirea este este efectuata de tinerele albine care au temperaturii toracice mai mari. Pe langa furinizarea temperaturii optime pentru dezvoltarea coloniilor de albine, temperaturile ridicate de asemenea previne infectiile fungice si acarieni varroa.

Temperaturile peste 34 de grade Celsius pentru perioade lungi de timp sunt daunatoare pentru puiet si pot avea ca rezultat anomalii de dezvoltare sau chiar deces.

La scaderea temperaturii, albinele muncitoare isi aranjeaza aripile pentru racirea coloniei si in acelasi timp imprastie apa sau nectar diluat pentru a induce racirea prin evaporare.

Microclimatul stupului este mentinut in intervale adecvate datorita urmatoarelor mecanisme: 

  • Albinele sunt foarte apropiate una de alta (Crowding);
  • Miscarea aripilor;
  • Fixarea cu propolis;

Termoreglarea: rece / cald

albinele si microclimatul

 Mentinerea unei temperaturi relativ constante este un privilegiu pentru putine specii de animale. In prezent, doar mamiferele si pasarile reusesc sa isi mentina permanent temperatura corpului. 

Dar, desigur, suntem din nou surprinsi de albinele noastre, capabile sa obtina ceva similar, nu ca indivizi, ci ca o intreaga colonie. Se stie faptul ca albinele pot mentine o temperatura relativ constanta in camera de reproducere intr-un interval curprins intre 32 si 36 de grade Celsius. Desi temperatura optima este de aproximativ 35 de grade Celsius. 

Aceasta temperatura sufera mai multe fluctuati atunci cand ne indepartam de zona centrala de reproducere. Acolo unde puietul are nevoie de o temperatura cat mai stabila pentru o buna dezvoltare si crestere. 

Sa nu uitam ca temperatura de topire a cerii este de aproximativ 65 de grade Celsius, iar in cazul in care temperatura in fagure creste peste aceasta limita, ceara poate ajunge la topire, iar in unele cazuri, poate sa blocheze gura de evacuare, provocand sufocarea albinelor. 

Trebuie sa ne amintim ca mentinerea temperaturii interioare a stupului este necesara atat pentru a evita excesul de caldura, cat si pentru a preveni temperaturile scazute. 

microclimatul albinelor

Iar daca in interiorul stupului temperatura este prea scazuta, nu doar ca va afecta negativ activitatea albinelor adulte (temperatura foarte scazuta poate paraliza albinele daca scade sub 8 grade Celsius), cele mai mari probleme sunt asupra larvelor, pentru ca le blocheaza dezvoltarea si apar diferite bolii ale puietului, cum ar fi: puietul in sac, puietul varros, loca etc.

Iar din aceasta cauza, albinele au ales sa se concentreze in mare masura pe partea centrala a cuibului unde exista puiet si larve, si sa neglijeze partea laterala a ramelor, iar din aceasta cauza sa nu te mire daca vei gasi stupi slabi unde albinele tinere voiau sa iasa din celula insa din cauza frigului au cedat. Acest fenomen se intampla deoarece stupul este foarte slab, nu este suficient de bine strans iar daca mai vine si un val de aer rece se poate intampla invevitabilul. 

In plus de asta, abilitatea albinelor de a comunica in descoperirea nectarului prin dans, este de asemenea afectat. Ca si in cazul oricarui sistem de termoreglare, sunt necesare mecanisme diferite pentru a atinge stabilitatea relativa a temperaturii: unele destinate pentru incalzire si altele pentru racire. 

Cu alte cuvinte albinele sunt ca intr-o organizatie, fiecare albina lucratoare are o sarcina pe care trebuie sa o indeplineasca pentru bunul mers al coloniei.

In concluzie

Microclimatul in familia de albine are mai multe functii, pe o parte ajuta la dezvoltarea familiei de albine, iar pe de alta parte protejeaza si mentine sanatate familiei de albine, pe langa alte roluri despre care o sa vorbim in viitor.

  • >
    ​Invata cele mai bune sfaturi si lectii de apicultura chiar acuma!
    x